2011. október 25., kedd

Birsalmás morzsa-pite

Megkezdődött a birsalma szezon!! Készítettem már birsalmasajtot, birs-körte vegyes lekvárt, és hát a süti sem maradhatott ki.

Sokat böngészem a BBC Good Food weboldalát illetve ha hozzájutok a magazint is, ezt a receptet is ott találtam.

Elmondanám, hogy ez nem egy gyors süti. Pláne, ha egyik nap amikor nekifogok rájövök hogy nincs otthon liszt. Így akár 2-3 napig is eltart a készítése, egyébként 2-3 óra.

Először a tölteléket készítettem el.

A töltelék hozzávalói:
1 kb birsalma, megtisztítva (hámozni nem kell, a héjában van a sok pektin amitől zselés lesz kicsit a lekvár is)
15 dkg cukor
1 citrom és 1 lime leve
1 kiskanál őrölt fahéj
 kb. 2 evőkanál étkezési keményítő vagy tejszín ízű pudingpor

a maradék töltelék
A megmosott, kicsumázott és kukacmentesített birsalmákat kis kockákra vágva felteszem főni a cukorral, fahéjjal, citromlével illetve annyi vízzel ami épp ellepi. Kb. fél óra alatt puhára fő, ekkor összeturmixoltam. 2 evőkanál étkezési keményítőt elkavartam hideg vízzel és hőkiegyenlítés után hozzáadtam a birs-péphez. Összekavartam majd félretettem hűlni, folytattam a tészta előkészítésével  rájöttem hogy nincs liszt.

Második nekifutásra, miután sikerült a lisztet is beszerezni, elkészítettem a tésztát illetve a morzsát.

A tészta-alap hozzávalói:

14 deka lágy vaj
20 dkg liszt
5 dkg őrölt mandula
7 dkg cukor
egy  egész tojás és egy tojás sárgája
csipet só

A hozzávalókat gyorsan összegyúrtam, majd betettem 15 percre a hűtőbe. Miután lehűlt gyorsan kinyújtottam és a kivajazott piteformát kibéleltem vele. Kb. 20 percig elősütést igényel -  letakarom a tésztát sütőpapírral, babot szórok rá (kb. fél kilót -  ezt utána már nem lehet használni, esetleg újra nehezékként), és 160 fokos sütőben sütöm. Ezután leszedem a sütőpapírt (meg a babot), és újabb 20 percig sütöm amíg szép rózsaszínes lesz. Kiveszem hűlni.

Közben elkészítem a morzsát a tetejére, ennek hozzávalói:
15 dkg. lágy vaj
10 dkg. liszt
7 dkg. zabkorpa (nekem őrölt volt abból is)
7 dkg. cukor
Összemorzsolom a hozzávalókat, nem kell egységes tészta legyen belőle.

A már kissé kihűlt alapra rákanalaztam a tölteléket, majd a morzsás cuccot megpróbáltam egyenletesen rámorzsolni. Persze ragad, meg egyáltalán nem morzsálódik a hagyományos értelemben, de el lehet oszlatni.

 Ezután mehet be újra a sütőbe, amit közben 180 fokra melegítettem. Addig kell sütni amíg a morzsás rész szépen elterül a tetején és elkezd barnásra sülni (kb. fél óra).

A végeredmény pedig:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése